Kairo-bog med mangler

2. maj 2016 § Skriv en kommentar

ItemImage.aspxElisabeth Flensted-Jensen skriver for dokumentarisk om ”Det Arabiske Forår”.

●●○○○○

Efter at have debuteret som 65-årig med opvækstromanen ”Kystsanatoriet” i 2014 har Elisabeth Flensted-Jensen kastet sig over at beskrive en enkelt dag i tiden efter det arabiske forår i Kairo i 2011.

”En dag i Cairo” er skrevet koncist og bugnende af oplysninger, som var det en slags ”new journalism”, med stroboskopagtige, fragmentariske glimt til politiske hændelser og en dagligdag i et fremmed land.

Ofte er beretningen renset for enhver form for sansemættet beskrivelse, der kunne fungere som steder, hvor læsetempoet kunne få de åndehuller, man så desperat eftersøger – og så alligevel:

Her og der brydes den autentiske stil med pludselige indfald, der i en overdreven poetisk og lettere malplaceret tone pludselig synes at skulle komprimere alle de malende billeder, der ellers er skåret væk på romanens resterende sider. Som når fortælleren Helga efter endt samtale med veninden Maggie beskriver hende som en mandel, der efterlader én med skindet i hænderne.

Romanens skelet er bygget op om virkelighedens søndag den 9. oktober 2011, hvor en fredelig demonstration mod en koptisk kirkes nedbrænding afbrydes af den egyptiske hær, der dræber 29 og sårer næsten 300.

Samtidig skal vores hovedperson Helga afholde en middag om aftenen og styrter dagen igennem rundt i byen for at kunne nå at svømme, få ordnet negle, købt de forbandede blomster, hun hele tiden udskyder, dyrke yoga og bekymre sig om kokkens forslag til maden i aften.
Og hvem er denne Helga så? Spørgsmålet stilles, fordi man som læser ikke aner det. Portrættet af den figur, vi stakåndet følger gennem Kairos beskidte gader, forbliver fladt, lettere usympatisk og ikke engang nogle ellers fine glimt tilbage til en form for nærvær med den afdøde bror giver Helga nok dybde til, at man egentlig investerer nogen form for engagement i hendes ellers farefulde gøren og laden.

Den eneste egentlige beskrivelse, vi får, er en gentagen frase om, at hun er ”out of place”, og som en slags 1:1-gengivelse af Helgas egen følelse af fremmedgjorthed vrimler det forvirrende med figurer, der får mere eller mindre uddybende fortællinger med på vejen, såsom kunstfotografen Lubna Badawi, freelancejournalisten Maggie og den amerikanske scooterkører Curt.

Helga er uden for fællesskabet og har tilsyneladende svært ved at danne nære forbindelser til sine omgivelser. Det kunne man måske have skrevet en god roman om, det er bare ikke sket i tilfældet med ”En dag i Cairo”.

I stedet har Elisabeth Flensted-Jensen skrevet en virkelighedstro og informativ skildring af begivenhederne i Egypten i tiden efter det arabiske forår – en tekst, der nok skulle have været en lang artikel uden afstikkere og med et fint beskrevet dramatisk højdepunkt, da Helgas middagsselskab til sidst bliver opmærksomt på den voldelige militærindsats mod de mange demonstranter.

Og så skal det nævnes, at der er irriterende uoverensstemmelse mellem udgivelsesåret for debuten (både 2013 og 2014) på romanens forside- og bagsideflapper, og at der er flere komma-, slå- og stavefejl i bogen. Pedanteri, jovel, men trods alt ikke noget, der løfter på humøret efter endt læsning.

Anmeldelsen blev bragt af Kristeligt Dagblad 2. maj 2016.

Reklamer

Der er lukket for kommentarer.

What’s this?

You are currently reading Kairo-bog med mangler at Anna Møller.

meta